686 dagsværk

I går fortalte repræsentanter for OD-udvalget, at antallet af tilmeldte CGere til dette års OD-dag er oppe på 686. Og der er stadig lidt tid at løbe på for den lille restgruppe af elever, som endnu ikke er tilmeldt.

Det er et tal, vi følger med stor interesse. På det praktiske plan skal vi arrangere alternativ undervisning for de elever, der ikke kan eller vil lægge et dagsværk i OD-kassen.

Engagement

Men vi følger også tallet, fordi det en indikator for CG’ernes engagement. For et par år siden oplevede vi en vis afmatning i interessen for OD, men det er heldigvis vendt og er nu afløst af stigende engagement.

Og det er lige netop engagementet, der er den store værdi for CG. CG fungerer ikke uden elev-engagement i det, der kommer andre end den enkelte CGer selv til gode. Og uden engagement i OD, i udvalg; ja, i alt muligt, så er der meget, som vil forsvinde, måske sågar OD-dagen!

Malou

Kan det være, at Malou en lille del af forklaringen på den stigende interesse?

Malou blev student sommeren 2019 og bruger et år som sekretariatsfrivillig hos OD. En af opgaverne har været at tage rundt og fortælle om OD og årets projekt. I projektet er der fokus på ”inklusion af unge med handicap i Uganda.”

I september testede Malou sit oplæg her på CG. Måske er det rart at lægge ud på hjemmebane.

Det gik godt, rigtig godt.

Nu har vi jo fulgt Malou gennem de tre CGår, og selvom hun selv var nervøs, så var vi ikke nervøse! Alt, Malou laver, er gennemarbejdet. Er det værd at gøre, er det værd at gøre godt.

Det er i øvrigt helt generelt. Vi bliver glade, når ”vores” studenter tænker på os og fra tid til anden lægger vejen forbi – om det så er for at levere varen, som Malou gjorde. Eller bare for at sige hej. CG er ikke en ø.

Faktisk er billedet i ODs egen omtale af at Fællestimeturneen var skudt i gang taget her hos os på CG.

For de sidste elever er der, som nævnt, stadig nogle dage at løbe på. Man kan stadig nå at tilmelde sig. Tag fat i en af de elever, der sidder i OD-udvalget; du har tidligere fået besked fra dem – i lectio.