CG Tinder

SWIPE – MATCH – CHAT

Meteorologerne havde ret, da de spåede, at denne uge bliver en streng vinteruge. Men det narrer ikke CGs elever. De ved – og vidste også i sidste uge – at foråret står for døren.

Safterne stiger – ikke kun i CGs smækre plantantræ.

Inspireret af valentinsdag sørger Drømmeudvalget for, at alle CGere kan sende små kærlighedserklæringer til deres CG-udkårne. En lille hilsen påklistret en slikkepind købt i udvalgets pop-up Candy Store. Hilsener, som Drømmeudvalget efterfølgende omdeler. Vi har alle lov at håbe…

Men eleverne har gennem en årrække kunnet konstatere, at lærerne er clueless og helt glemmer at handle i kærlighedsboden. Det rådede 3n bod på i sidste uge. De introducerede en analog udgave af Tinder, en vistnok ret populær datingapp. Måske med den skumle bagtanke, at flere lærerpar giver gladere lærere og dermed en bedre hverdag for eleverne. As if.

På torsdagsforum står 3g-klasserne på skift for et underholdende indslag. Det er i den sammenhæng, at 3n lancerede CG-Tinder.

Helt konkret forsøgte de (billeddokumentation nedenfor) at give den stakkels ensomme Marie en hjælpende hånd, så også hun kan gå foråret i møde med sommerfugle i maven. Den kræsne Marie swipede straks de to første kandidater, Simon og Mads, ud i kærlighedslivets udørken med det prinsesseagtige ”dur ikke, næste”. Tredje kandidat, Karsten, slap med nød og næppe gennem nåleøjet og kom i direkte duel med den nyansatte Aksel, spillet af Aksel fra 3n. De to kandidater holdt hver deres salgstale, hvorefter Marie skulle bortswipe en sidste taber. Karsten trak det korteste strå, for Marie fandt med rette, at Aksel var yngre, mere fast i kødet og mest romantisk anlagt.

Og hvad så?

På CG kunne vi med rimelighed frygte, at eleverne ikke formår at holde sig på den rigtige side af den hårfine grænse mellem, at noget er sjovt, og at nogen bliver kede af det. Men det gør vi ikke. For eleverne mestrer den disciplin til fulde. Ingen blev kede af det, og indslaget var sjovt.

I disse tider hvor digital dannelse står højt på dagsordenen, så er det et udtryk for den fineste dannelse, at 3n valgte lærere, som de vidste, var et andet sted i livet end på Tinder. Det er udtryk for god dømmekraft, og selvom indslaget var analogt, så antyder det, at der er også ligger omtanke bag elevernes digitale adfærd.

På CG er vi ikke blåøjede. Vi ved godt, at CGere ikke er fuldtidsengelbørn.

Men det er et rigtig godt tegn, at alle de lærere, der blev spurgt, valgte at deltage. Uden helt at vide hvad de gik ind til. Men trygge nok til at vide, at eleverne er så dannede – digitalt såvel som analogt – at de ikke pludselig ville befinde sig på den forkerte side af grænsen mellem sjov og sorg.