Kørners Kunstkonkurrence (åbner i nyt vindue) er et samarbejde mellem John Kørner (åbner i nyt vindue) og Billedkunst- og Designlærerforeningen (åbner i nyt vindue). Gymnasieelever fra ganske det danske land kan deltage, og hvert år er der et tema, i 2022 var temaet NATURLIGVIS.
CGs Lucca (2e) var en af de 700, der valgte at indsende et værk, “Fanget i ebben”, til konkurrencen. Værket slap, sammen med ganske få andre værker, gennem nåleøjet til den afsluttende udstilling på Vejle Kunstmuseum, hvor det endelige vinderværk blev kåret. Derefter blev udstillingen heldigvis flyttet tættere på CG, til Kastrupgårdsamlingen, hvor Kørner passioneret og engageret afslørede temaet for 2023, SKÆVT.
Placeret kun 5,9 km fra CG valgte en del elever fra CGs billedkunsthold at lægge vejen forbi. Det var en forventelig fernisering med vådt, tørt og “naturligvis” værkerne.
Billederne viser Lucca – og Viva – ved ferniseringen i Vejle, efterfulgt af et udsnit af de CG-elever, der tilbagelagde de 5,9 km for at beundre værkerne. Eleverne demonstrerer tydeligt, at de har den fornødne kulturelle kapital, der tillader dem at afkode en kunstudstilling. Ophængningen lever op til det, man forventer af en kunstudstilling, og kigger man på opsætningen af metateksterne vil enhver, der har sin gang på kunstmuseer tænke, at “naturligvis” er de placeret netop sådan.
Kørner er samtidskunstner og har bl.a. frembragt litografi-serien “Kvinder til salg”, hvor vi har “Nikita” og “Sophie” hængende på CGs lærerværelse. Værkerne er interessante nok i sig selv, men ved at vælge skæve billedrammer, rokker Kørner ved det, vi forventer af værkerne. I et mindre udsnit af Kørners ene værk ser man CGs inventar spejle sig. Måske kunne man kalde det værk “Kørners Kantine”?
Alt andet lige lægger temaet for næste års konkurrence vel op til, at ikke alt behøver være så lige. Måske kommer vi endda til at se metatekster, der hænger lidt “skævt”?
Det var absolut en anbefalelsesværdig udstilling, som dog er taget ned. I ventetiden til Kørners Kunstkonkurrence ’23 indtager væggene, kan man bl.a. se udstillingen, “Det halve menneske – Eistrup på papiret” (åbner i nyt vindue). Kastrupgårdsamlingen er et besøg værd og skuffer måske kun forventningerne til et kunstmuseum på et enkelt punkt: Der er fri entré.
For eleverne på CGs billedkunst samt design- og arkitekturhold kan den lette adgang til udstillinger berige den daglige undervisning med anderledes input.