Mål for CG

MÅL FOR CG

Hvert år formulerer CGs bestyrelse en række indsatsområder og mål. Indsatsområder og mål gennemgås nedenfor.

Mål for CG 2025-26

Mål for CG i 2025-26 udspringer af de drøftelser, som bestyrelsen på CG har haft på temamødet i maj og bestyrelsesmødet i september. Indsatsområderne inddrager også fokuspunkter fra ”Strategi for Christianshavns Gymnasium 2023-26”. Som oplæg til bestyrelsens drøftelser har CG’s evaluator fremlagt en evalueringsrapport fra skoleåret 2024-25, der sammenfatter forskellige af CG’s evalueringer på skoleniveau fra 2024-25. Evalueringsplanen munder bl.a. ud i forslag til en handleplan, som forud for bestyrelsesarbejdet har været drøftet i Arbejdsmiljøudvalget. Indsatsområderne følger to af strategiens tematiske fokusområder om ”Faglighed og engagement” og ”Demokrati og fællesskab” suppleret med indsatser om ”Digitale teknologier og skriftlighed” og ”Ny bestyrelse, ny strategi”. De tre første indsatsområder er videreført fra sidste skoleårs indsatsområder.

Motivation for indsatsområdet

Af CG’s strategi for 2023-26 fremgår det, at CG vil arbejde med at skabe et lærende og inkluderende studiemiljø præget af faglig fordybelse, motivation og vedholdenhed. Vi har arbejdet med dette indsatsområde i 2024-25 og fortsætter med at arbejde videre med indsatsområdet på nye måder i 2025-26.

I forlængelse af studievaneindsatsen, hvor udvalget i 2024-25 arbejdede med at udvikle og implementere et forløb om gode studievaner, har vi i dette skoleår nedsat et nyt Fagligt trivselsudvalg, der arbejder videre med implementeringen af gode studievaner, og som yderligere fokuserer på elevernes faglige trivsel, som vi ved er meget afgørende for udviklingen af elevernes faglighed. Udvalget består af fire lærere og en leder, som samtidig har søgt og fået midler af Nordplus til et udviklingsprojekt om faglig trivsel i samarbejde med gymnasier i Grønland, Færøerne og Ørestad. Nordplus-projektet og faglig trivsel er samtidig en videreudvikling af Nordplus-projektet om ”didaktik i et kønsperspektiv”, vi deltog i sidste skoleår.

Ved siden af arbejdet i det nye Faglig trivselsudvalg arbejdes der i 2025-26 på indsatsområdet Faglighed og engagement på andre fronter – bl.a. i et nyt Fremmedsprogsudvalg, i partnerskabet om sundhed og trivsel med Københavns Kommune samt ift. en ny pulje af tid til inspirationsbesøg i hinandens undervisning.

Konkrete indsatser i skoleåret 2025-26

  • Faglig trivselsudvalget arbejder med et udviklingsprojekt i Nordplus-regi. Projektet skal bl.a. identificere relevante trivselsproblematikker, afprøve interventioner i udvalgte klasser samt udvikle en trivselshåndbog med konkrete didaktiske strategier. Desuden skal disse implementeres på CG – bl.a. gennem vidensdeling på pædagogiske dage.
  • Faglig trivselsudvalget er tovholder på studievaneprojektet, som blev gennemført for første gang på sidste års 1.g årgang. Studievaneforløbet gennemføres igen i 2025-26 i 1.g, og som noget nyt laver vi en kort repetition af studievaneindholdet på 2.g årgangen. I foråret 2026 evalueres studievaneprojektet.
  • Et andet nyt initiativ, der har til formål at styrke fagligheden i sprogfagene, er etableringen af et Fremmedsprogsudvalg, som skal koordinere arbejdet i sprogfagene mhp. at skabe en større synlighed og en bedre læring i disse fag – samt skabe synergier mellem disse fag.
  • CG har et Partnerskab om Sundhed og trivsel med Københavns Kommune. I den forbindelse har vi i år lavet aftale om at afprøve et forløb, hvor en psykolog underviser fem 2.g klasser i ”Trivsel og mental sundhed”. De deltagende lærere efteruddannes samtidig i temaer og metoder, der styrker unges trivsel.
  • En lille lærergruppe har fået til opgave at arbejde med studieretningsklasser, som er ”udfordrede” fagligt og socialt. De vil samle erfaringer fra arbejdet med den type klasser og videregive disse.
  • Vi vil fortsætte med det øgede forældresamarbejde, som vi igangsatte sidste år med et ”nyt” forældremøde for alle 1.g forældrene i den første skoleuge, hvor studievejleder- og ledelsesgruppen orienterer om overgangen til gymnasiet og appellerer til forældre-støtte i overgangen til gymnasiet. Desuden fortsætter vi ny praksis med at indkalde forældre til elever, der klarer sig fagligt dårligt i grundforløbet, igen med det mål at etablere øget støtte hjemmefra.
  • Med henblik på at udvikle faglighed og læring har vi afsat en pulje af supervisionstimer, som alle lærere har kunnet søge om at få del i. Her vil lærerne parvis få mulighed for at komme på inspirationsbesøg i hinandens klasser/undervisning.
  • Vi arbejder fortsat på at skabe samarbejder med de videregående uddannelser om fag og karrierelæring. Vi fortsætter samarbejdet med Biologisk Institut på KU og er i gang med at indlede et samarbejde med Institut for Fødevarevidenskab på KU. Desuden forsøger vi at fremme 3.g-elevernes lyst til at deltage i de 1-3 dages praktikforløb, som udbydes i efteråret.
  • Vi arbejder i et lille ad hoc-udvalg af elever og evaluatorer med at gøre undervisningsevalueringerne som skal laves på alle hold synlige og bedre.
  • Vi fortsætter det analoge projekt med at skrive noter på papir gennem en koordineret uddeling af kladdehæfter via studiecenteret.

Succeskriterier

Årets nye tiltag med Nordplus-projekt, Faglig trivselsudvalg, Fremmedsprogsudvalg samt Trivsel og mentalsundhedsforløb får en god start, og de mål, som nævnes i udvalgskommissorierne, implementeres.

Eleverne arbejder struktureret og hensigtsmæssigt med lektier og skriftligt arbejde. Det dokumenteres i den årlige evaluering af grundforløbet, i en evaluering af studievaneforløbet i 1. g samt i elevtrivselsundersøgelsen.

Motivation for indsatsområdet

CG har i længere tid haft et skærpet fokus på elevernes skriftlige arbejde, som både har til formål at opøve generelle skrive- og refleksionskompetencer samt en specifik faglighed i de skriftlige fag. Der kan være udfordringer for nogle elever med at komme i gang med skriftlige opgaver og med at få afsat tid til dem i en travl hverdag. I de seneste år, hvor generativ kunstig intelligens (GAI) har holdt sit indtog, er der yderligere kommet en udfordring. For hvordan lærer vi på den ene side eleverne at bruge GAI-værktøjet hensigtsmæssigt i en læreproces, og hvordan kan vi samtidig modvirke, at en del af CG’s elever i en travl hverdag forfalder til at springe over, hvor gærdet er lavest ved at få GAI til at skrive de skriftlige afleveringer. En elevadfærd, der muligvis kan medføre gode standpunktskarakterer, men ingen eller dårlig læring. Vi har de seneste to skoleår holdt pædagogiske dage med bl.a. små anvendelsesorienterede kurser indlagt, og i faggrupperne har man yderligere diskuteret, hvordan vi kan anvende GAI hensigtsmæssigt. Vi har også diskuteret, hvordan man planlægger det skriftlige arbejde, så det ikke er så oplagt at bruge GAI til at skrive sine opgaver. Det er et underliggende succeskriterium i udviklingen af sikre en fornuftig anvendelse af GAI, at GAI’s anvendelse af lærerne opleves relevant og vedkommende for læring og undervisning, og at lærerne ikke står alene med udfordringerne.

Konkrete indsatser i skoleåret 2025-26

  • I arbejdet med GAI vil der være fokus på læringsperspektivet, så eleverne får en forståelse af, at GAI kan være et hjælperedskab og ikke en erstatning for egen læring.
  • CG har sommeren 2025 lavet regler for brug af GAI og indskrevet dem i skolens studie- og ordensregler. Disse regler skal implementeres og synliggøres for eleverne i 2025-26.
  • GAI- og skriftlighedsudvalget vil komme med forslag til nye evalueringsformer og nye former for afvikling af skriftligt arbejde. Bl.a. vil udvalget i tæt samarbejde med ledelsen fokusere på muligheder for at arbejde med skriftlighed på CG under faglæreropsyn for derigennem at sikre, at alle elever kan bedømmes retfærdigt ift. skriftlige standpunktskarakterer. Desuden vil udvalget komme med forslag til, hvordan man kan anvende GAI konstruktivt i en læreproces. Udvalget og ledelsen følger i øvrigt den nationale udvikling på området inden for uddannelsessektoren.
  • Vi vil fortsat have fokus på den mobilfrie undervisning og på at anvende pc’erne på en reflekteret måde i undervisningen, så digitale hjælpemidler ikke skaber distraktion, men virker fremmende for læringen.
  • CG vil fortsat prioritere efteruddannelse inden for GAI.

Succeskriterier

Retningslinjerne for elevernes brug af GAI er taget i anvendelse og fungerer godt i praksis.
Lærernes kompetencer i brug af GAI i undervisningen styrkes og udbredes til alle lærere.

Motivation for indsatsområdet

Af CG’s strategi fremgår det, at CG er optaget af at skabe en demokratisk dagligdag, hvor alle elever og ansatte har mulighed for at have medindflydelse på forhold, der har betydning for deres skoleliv – og dermed også gøre det naturligt for alle at føle ansvarlighed for CG’s udvikling. CG vil gerne skabe et miljø præget af samtaler og dialog, hvor man opsøger og respekterer viden og indsigt, fremfører sine argumenter, lytter til og konstruktivt kritiserer andres argumenter. En undervisning og en skole, hvor det er naturligt at sætte handling bag sine tanker og holdninger. Vi har samtidig et ønske om at skabe et stærkt skolefællesskab og udvikle en fællesskabsfølelse i og på tværs af klasserne. Gennem disse værdier og dette fællesskab tror vi, at det er muligt at skabe en skolekultur med høj trivsel og en høj faglighed.

Konkrete indsatser i skoleåret 2025-26

  • Bæredygtighed: Vi har i 2025-26 fået støtte fra Børne- og Undervisningsministeriet til sammen med Falkonergårdens Gymnasium og i samarbejde med bl.a. tænketanken Concito at gennemføre et projekt om bæredygtighed og handlekompetencer på fire af vores 2.g studieretninger. Eleverne deltager sammen med i alt 14 CG-lærere i planlægningen af forløbet. Bæredygtighedsudvalget på CG vil i løbet af skoleåret fokusere på affaldssortering og på at planlægge og afholde en Torvedag i samarbejde med et udvalg under Christianshavns Lokaludvalg. Desuden vil vi afsøge mulighederne for i samarbejde med KU at arrangere en temadag for hele eller dele af CG i foråret 2026.
  • Årgangsudvalg: Der har tidligere været et 3.g-udvalg på CG, som bl.a. har stået for at lave Blå Bog, koordinere Studenterhue-indkøbet og afholde Gallafest. I det kommende skoleår vil vi arbejde på at lave årgangsudvalg på alle årgange. Udvalgene kan på forskellig vis inddrages i fx studietrøjeindkøb i 2.g og evt. i arbejdet med introforløbene. Og de kan evt. indgå i arbejdet med at koordinere den skriftlige opgaveplan i klasserne.
  • Forfatterskolen på CG: Vi vil fortsætte sidste års arbejde med at skabe en stærk forfatterskoletradition på CG. Vi vil søge om støtte fra Huskunstnerordningen til forfatterforløb og forsøge at skabe en fast kontakt til ”den rigtige” Forfatterskole – fx for at få forfatterskolestuderende ud som praktikanter på CG’s Forfatterskole.
  • Vi vil fortsat åbent støtte elevernes nye initiativer, når de fx kommer med ideer til nye udvalg og aktiviteter. Og vi vil arbejde videre med planen om at forbedre mulighederne for at lave skolearbejde på CG efter skoletid i Studiecenteret og i de tilstødende lokaler.

Succeskriterier

Bæredygtighedsprojektet om handlekompetencer evalueres i samarbejde med Falkonergårdens Gymnasium og viser, at projektet har opnået de ønskede mål.
Årgangsudvalgene bliver etableret.
Forfatterskolens aktiviteter fortsætter og nogle af de nye mål gennemføres.

On-boarding af nye bestyrelsesmedlemmer

Motivation for indsatsområdet

I løbet af kontraktperioden skal der rekrutteres nye medlemmer til bestyrelsen, da flere af de nuværende medlemmers beskikkelsesperiode udløber foråret 2026. Dette arbejde skal forberedes i god tid og indebærer en grundig drøftelse i bestyrelsen af hvilke kompetencer, bestyrelsen skal suppleres med. Denne drøftelse vil finde sted på bestyrelsesmødet i september eller december 2025 og vil blandt andet tage afsæt i bestyrelsens egen evaluering for de to sidste år og STUK’s redskab for kompetenceafklaring.

Konkrete indsatser i skoleåret 2025-26

Der vil blive udarbejdet et introduktionsprogram, som sikrer en systematisk og grundig introduktion til bestyrelsens arbejde blandt andet med afsæt i STUK’s redskab. De nye medlemmer tiltræder formelt 1. maj 2026 og deltager første gang i bestyrelsesmødet (temadagen) maj 2026.

Succeskriterier

Den nye bestyrelsessammensætning afspejler de kompetencer, som bestyrelsesarbejdet forudsætter. De nye medlemmer oplever, at de har fået en grundig introduktion til bestyrelsesarbejdet, herunder en god forståelse for rollen og opgaven.

4.2 Forberedelse af ny strategi

Motivation for indsatsområdet

CG’s nuværende strategi udløber i 2026. I løbet af kontraktperioden skal der tages stilling til omfanget af og processen for udarbejdelse af en ny, revideret strategi.

Konkrete indsatser i skoleåret 2025-26

På bestyrelsesmødet i december 2025 vil rektor og bestyrelsesformand fremlægge et oplæg til en proces.

Succeskriterier

Der foreligger en realistisk plan for strategiarbejdet, der indebærer, at strategien adresserer de nye udfordringer og muligheder ift. blandt andet GAI og et ændret uddannelseslandskab.

De opstillede mål for 2025-26 findes også som .pdf udgave: Mål for CG 2025-26 (åbner i nyt vindue)