Mål for CG
MÅL FOR CG
Hvert år formulerer CGs bestyrelse en række indsatsområder og mål. Indsatsområder og mål gennemgås nedenfor.
![](https://cg-gym.dk/wordpress/wp-content/uploads/2023/01/mal-oversigtsbillede.jpg)
Mål for CG 2024-25
Mål for CG i 2024-25 udspringer af de drøftelser, som bestyrelsen på CG har haft på temamødet i maj og bestyrelsesmødet i september samt i ”Strategi for Christianshavns Gymnasium 2023-26”. Som oplæg til disse drøftelser har CG’s evaluator fremlagt en evalueringsrapport fra skoleåret 2023-24, som sammenfatter de forskellige evalueringer, som er lavet på skoleniveau i løbet af skoleåret. Evalueringsplanen munder bl.a. ud i forslag til en handleplan, som forud for bestyrelsesarbejdet har været drøftet i Arbejdsmiljøudvalget.
Af CG’s strategi fremgår det, at CG vil arbejde med at skabe et lærende og inkluderende studiemiljø præget af faglig fordybelse, motivation og vedholdenhed. Et andet indsatsområde i strategien vedrører udviklingen af digitale teknologier og anvendelsen heraf i relevante undervisningssammenhænge.
Under dette strategiområde vil der i skoleåret særligt være fokus på:
1.1. GODE STUDIEVANER OG ELEVERNES FAGLIGE TRIVSEL
Motivation for indsatsområdet og flerårige mål
Studievaneudvalget, der blev oprettet sidste skoleår, har til formål er at styrke elevernes faglighed og motivation gennem forbedrede studievaner. Udvalget består af 3 lærere, 3 elever og 1 uddannelsesleder. I evalueringsrapporten 2023-24 fremgår det, at udvalget i løbet af skoleåret især har arbejdet med at undersøge elevernes studievaner/-kompetencer og analyseret, hvilken indsats, der er behov for. Som led i kvalificering af arbejdet har der været afholdt to halve pædagogiske dage for CG’s lærere og ledelse. Tilsvarende har eleverne i udvalget diskuteret studievaner med elevrådet. Det samlede analysearbejde har resulteret i en række fokuspunkter, som der i det kommende år vil blive arbejdet videre med at adressere. Disse er: Udfordringer med lektielæsning og fordybelse. Forstyrrelser fra digitale apparater i undervisningen. Behov for tydeligere forventninger fra lærere/ledelse/skole til elevernes indsats. En hverdag med høj kompleksitet, som clasher med ønsket om koncentration og gode fysiske rammer som understøtter læring (jf. ”Evaluering og Kvalitetssikring på Christianshavns Gymnasium 2023-24”, s. 5).
Konkrete indsatser i skoleåret 2024-25
I forlængelse af forrige skoleårs arbejde med at analysere studievaner og indsatser vil der i skoleåret 2024-25 blive gennemført følgende faglige og pædagogiske tiltag:
- Nyt studievaneforløb i 1.g
I foråret 2024 er udarbejdet og pilottestet et nyt studievaneforløb, som skal tydeliggøre forventninger til de nye 1.g. elever og klæde dem på til arbejdet i gymnasiet. I dette skoleår gennemføres forløbet for alle 1.g. klasser. Forløbet lægges i starten af elevernes studieretningsforløb (november-december). For at løfte initiativet skal lærerne introduceres grundigt til forløbet og de lærere, der specifikt skal undervise i studievaneløbet, skal deltage i en workshop inden november i år.
- Forældremøde for alle nye 1.g. forældre
Som et nyt initiativ inviteres alle nye 1.g. forældre til forældremøde i starten af skoleåret for at høre om de udfordringer, der kan være ved at starte på en ungdomsuddannelse og om hvordan de som forældre kan støtte deres unge i skolestarten.
- Bedre klassemøder
Opkvalificering af teamarbejdet omkring klasserne, hvor fokus i højere grad er på klassens studievaner.
- Studiecafeer om at ”komme i gang” med skriftlige afleveringer, lektielæsning og planlægning
Som opfølgning på seneste års Elevtrivselsundersøgelse, der peger på, at ca. 60 pct. af eleverne oplever vanskeligheder ved at komme i gang med skriftlige afleveringer, igangsættes et nyt initiativ med en ugentlig studiecafé. Studiecafeerne supplerer de almindelige lektiecafeer, hvor eleverne kan få faglig hjælp. I studiecaféen kan eleverne få proceshjælp til at komme i gang med skriftlige afleveringer og lektier samt hjælp til planlægning af hjemmearbejde i det hele taget. Vi vil yderligere fremme studiemiljøet efter skoletid ved at udvide studiecenteret med en slags læsesal i de tilstødende klasselokaler, hvor der er mulighed for ro og fordybelse.
Succeskriterier:
- Evaluator gennemfører i foråret 2025 en evaluering af studievaneforløbet i 1.g. Succeskriterier er, at eleverne får bedre studievaner, både i skolen og ift. lektier og skriftligt arbejde efter skoletid.
1.2 DIDAKTIK I ET KØNSPERSPEKTIV
Motivation for indsatsområdet og flerårige mål
CG modtog i foråret 2024 en bevilling fra Nordplus til et projekt om ”didaktik i et kønsperspektiv”. Projektet har til formål at udvikle en didaktisk værktøjskasse, der stiller skarpt på en gruppe af drenge, som har et uforløst potentiale ift. at klare sig godt i gymnasiet. Projektet foregår i samarbejde med et gymnasium i Grønland, et i Island og Ørestad Gymnasium. Projektet vil involvere en mindre gruppe af lærere på CG, men resultaterne skal integreres bredere på CG blandt andet på pædagogiske dage, og ved at flere lærere afprøver værktøjerne i undervisningen. Selve projektet er etårigt, men anvendelsen og udbredelsen af resultaterne i undervisningen er flerårigt.
Konkrete indsatser i skoleåret 2024-25
- Gennemføre Nordplus-projektetI skoleåret vil der være fokus på at gennemføre projektet i samarbejde med de nævnte institutioner og en gruppe af lærere på CG. Der vil blive arbejdet på at involvere professor Ane Qvortrup i arbejdet. På pædagogiske dage vil den samlede lærergruppe blive inddraget med foredrag af psykolog og mandeforsker Svend Aage Madsen.
Succeskriterier:
- Projektet gennemføres i overensstemmelse med de fastsatte mål, og resultaterne herfra skal have en karakter, så de er egnet til at blive afprøvet i undervisningen i efterfølgende skoleår. Projektet har nemlig til formål at udarbejde en didaktisk værktøjskasse med undervisningsaktiviteter, der i særlig grad kan involvere drengene. Værktøjskassen præsenteres forventeligt for lærergruppen i slutningen af skoleåret og integreres i det pædagogiske arbejde i det efterfølgende skoleår.
- Formidling og udbredelse af kendskabet til projektet på CG og eventuelt i fagblade.
1.3 OVERGANG TIL VIDEREGÅENDE UDDANNELSE
CG har i de sidste to skoleår været udtaget til Styrelsen for Uddannelse og Kvalitets (STUK) risikobaserede tilsyn for parameteren overgang til videregående uddannelse inden for 27 måneder. Det skyldes, at selvom rigtig mange af CG’s studenter starter på videregående uddannelser, ikke mindst på lange videregående uddannelser, så venter relativt mange af CG-studenterne mere end 27 måneder fra deres studentereksamen med at påbegynder videregående studier.
Motivation for indsatsområdet og flerårige mål
I foråret 2024 konkluderede STUK, at de ønskede at afslutte tilsynet, fordi CG’s ”arbejde med udfordringerne knyttet til overgang til videregående uddannelser er særdeles grundigt, målrettet og systematisk”. Trods dette ønsker CG også i 2024-25 at fortsætte arbejdet med de kortsigtede mål for at ændre CG-studenternes studieparathed, så vi kan opfylde CG’s langsigtede mål om, at mindst 50 % af CG-studenterne fra og med 2028 – påbegynder videregående uddannelse inden for 27 måneder.
Konkrete indsatser i skoleåret 2024-25
- Afholdelse af alumnedag for skolens 3.g klasser, hvor CG-studenter fortæller om deres studievalg og deres studier. Det sker med deltagelse af studerende fra mange forskellige slags uddannelser – herunder professionshøjskolernes uddannelser, samt med inddragelse af CG’s nye Studievalgsvejleder.
- Fortsætte med opgraderingen af karrierelæringsudvalgsarbejdet.
- Videreudvikle samarbejde med videregående uddannelser, så CG’s elever får mulighed for at komme på studiebesøg og høre om uddannelserne og faglighederne på disse. Udvikle samarbejdet med Københavns Professionshøjskole og Biologisk Institut på KU samt undersøge mulighederne for et bredere samarbejde med KU.
- Fortsætte med ”Projekt Forskerpraktik”. Et samarbejde med Nørre G om at tilbyde 2.- og 3.g elever en tilknytning til en forsker, som de indgår i et lille ”forskningsprojekt” med.
- Samarbejde med Studievalg Danmarks nye vejleder på CG om at kontakte CG-studenterne vedrørende deres studievalg også efter, de har forladt CG.
Succeskriterier:
- Afholde almunedag, Projekt Forskerpraktik, samt tage på studiebesøg på en eller flere videregående uddannelser for enkeltelever, valghold eller stamklasser.
- En forbedring af CG’s overgangsfrekvens.
Motivation for indsatsområdet og flerårige mål
CG har i længere tid haft et skærpet fokus på, hvordan eleverne kommer i gang med skriftligt arbejde og med elevernes forståelse af formålene med afleveringer og skriftlighed. Til dette arbejde etablerede vi et udvalg, der bl.a. har arbejdet med at kortlægge de muligheder og udfordringer, ChatGPT giver i forhold til feedback på opgaver og skrivning i forskellige genrer i forskellige fag. Der har været planlagt en halv pædagogisk dag og efteruddannelse for lærerne for blot at nævne et par initiativer.
Ministeriets ekspertgruppe om ChatGPT og andre hjælpemidler kom i foråret 2024 med en række anbefalinger til, hvordan der kan arbejdes med ChatGPT i undervisningen og til eksamen, og disse anbefalinger skal indgå i det videre arbejde.
Konkrete indsatser i skoleåret 2024-25
I skoleåret vil der blive arbejdet med emnet på forskellige måder:
- Analyse af ekspertudvalgets anbefalinger
Skriftlighedsudvalget vil nærlæse ministeriets anbefalinger og komme med ideer til, hvordan der kan arbejdes med dem på CG. Skoleårets plan for arbejdet med AI er: Introduktion til lærerkollegiet i august efterfulgt af pædagogisk halv-dag i september med ekspertoplæg udefra. Hernæst obligatorisk faggruppemøde for alle skolens faggrupper om AI i årets løb. Til sidst opsamling i foråret for alle lærere i pædagogisk råd.
- Fokus på at fastholde gode læringsvaner
En potentiel udfordring ved ChatGPT er at fastholde eleverne i gode læringsvaner. I en presset hverdag med mange skriftlige afleveringer, kan det være fristende at springe over gærdet, hvor det er lavest. Skriftlighedsudvalget og faggrupperne vil derfor anvende en didaktik, hvor det ikke er så oplagt at snyde, fx ved at starte arbejdet med opgaven i klassen. CG’s ledelse og lærere vil derudover undersøge potentialerne ved at anvende AI-værktøjer i undervisningen.
- Fokus på distraktionsproblemer i undervisningen
CG vil fortsætte en praksis fra sidste skoleår med at anvende mobilbakker i undervisningen og spærre hjemmesider, der ikke er relevante for undervisningen. Der opsættes i starten af skoleåret væghængte mobilholdere i alle klasser. Ydermere vil der være et fokus på kun at bruge skærme, når det er relevant samt på at prioritere analogt arbejde.
Succeskriterier:
- CG’s ledelse og lærere får erfaringer med den praktiske anvendelse af ChatGPT i undervisningen og til eksamen, herunder hvilke fordele og ulemper, der er forbundet hermed.
- Lærerne oplever, at eleverne arbejder mere fokuseret, og at der dermed kommer mere ro i undervisningen.
Af CG’s strategi fremgår det, at CG er optaget af at skabe en demokratisk dagligdag, hvor alle elever og ansatte har mulighed for at have medindflydelse på forhold, der har betydning for deres skoleliv – og dermed også gøre det naturligt for alle at føle ansvarlighed for CG’s udvikling. CG vil gerne skabe et miljø præget af samtaler og dialog, hvor man opsøger og respekterer viden og indsigt, fremfører sine argumenter, lytter til og konstruktivt kritiserer andres argumenter. En undervisning og en skole, hvor det er naturligt at sætte handling bag sine tanker og holdninger. Vi har samtidig et ønske om at skabe et stærkt skolefællesskab og udvikle en fællesskabsfølelse i og på tværs af klasserne. Gennem disse værdier og dette fællesskab tror vi, at det er muligt at skabe en skolekultur med høj trivsel. Under dette strategiområde vil der i skoleåret 2024-25 være særligt fokus på:
3.1 ELEVERNES SOCIALE TRIVSEL, FÆLLESSKABSFØLELSE OG TRO PÅ EGNE HANDLEMULIGHEDER
Motivation for indsatsområdet og flerårige mål
På CG er der fokus på at skabe en tryg fællesskabsfølelse i og på tværs af klasserne samt at skabe en skolekultur, hvor alle har ret til at have medindflydelse på deres egen hverdag på CG. Ambitionen er at give eleverne ansvarsfølelse, gennem undervisning og andre aktiviteter, hvor det er naturligt at sætte handling bag viden, tanker og holdninger. Bl.a. gennem en sådan skolekultur præget af fællesskabsfølelse, medindflydelse, ansvar og lyst til at handle ønsker vi at skabe en høj elevtrivsel.
I sidste skoleår blev der arbejdet med at skabe et mere trygt miljø på studierejserne og i 1.g’ernes skolestart ved at skabe alkoholfrie studieture og en skolestart uden alkohol. Arbejdet fortsættes i 2024-25.
Mange elever på CG engagerer sig i aktiviteter uden for undervisningen – i CG’s elevråd og mange udvalg såvel som i CG’s forskellige kunstneriske aktiviteter (fx musical, kor, bogklub og åbent værksted i billedkunst og design). Målet med at understøtte disse aktiviteter er bl.a. at skabe et trygt og udviklende miljø, hvor eleverne trives. Elevernes trivsel måles bl.a. i den årlige, nationale elevtrivselsundersøgelse samt i CG’s egne evalueringer.
Konkrete indsatser i skoleåret 2024-25
- Understøttelse og udvikling af CG’s mange elevstyrede udvalg samt lærerundstøttede aktiviteter
Målet er at understøtte elevernes arbejde i de eksisterende udvalg på CG samt at understøtte nye initiativer, som tages af eleverne eller af skolen/skolens ansatte. Herunder:- Forfatterskole: CG har i flere år haft en forfatterskole, for elever interesseret i selv at skrive skønlitterære tekster. Udvalget har fungeret i det seneste 1½ år. I år afsættes midler til at en dansklærer kan starte ”forfatterskolen” op igen med afsæt i et projekt med en forfatter, der afholder forfatter-workshop for fire klasser på CG.
- Bæredygtighedsarbejdet på CG: Sidste skoleår startede B-works for elever, der har lyst til selv at handle bæredygtigt ved fx at lære at reparere tøj, cykler og elektriske apparater. Initiativet fortsættes i dette skoleår. Eleverne på CG har været mindre klima- og bæredygtighedsfokuserede de seneste år. Der nedsættes i 2024-25 et nyt bæredygtighedsudvalg. Målet for udvalgets arbejde er at planlægge og afholde en temadag om havet for alle skolens elever samt at arrangere en Torvedag på Christianshavns Torv med samme fokus på havet i samarbejde med Christianshavns Lokaludvalg. Målet er samtidig at engagere flere CG-elever i bæredygtighedsarbejdet. Desuden arbejdes der i relevante fag med bæredygtighedsproblematikker.
- Affaldskampagne, der skal få flere elever til at tage ansvar for fællesskabet – her i form af at affaldssortere mere konsekvent.
- Støtte af endnu ukendte elevinitiativer, der kommer.
- Alkoholfrie studieture og begrænsning af alkoholarrangementer i den første del af skoleåret
Fester og situationer med alkohol kan være svært at deltage i for en del af eleverne, ikke mindst for nye 1.g’ere. CG begrænser derfor antallet af alkohol-arrangementer (dvs. fester, cafeer) i starten af skoleåret ved at lægge vægt på andre aktiviteter end alkohol ved cafeer og fester. Der planlægges derfor i samarbejde med Københavns Kommune en workshop for formandskaberne i CG’s festudvalg, cafeudvalg og drømmeudvalg. Workshoppen skal fokusere på alternativer og supplementer ved udvalgenes arrangementer. Endelig arbejdes der videre med at udfolde CG’s nye alkoholfrie studieture på nye måder.
Succeskriterier:
- Afholdelse af temadag på CG og Torvedag på Christianshavns Torv om bæredygtighed og havet samt oprettelse af Forfatterskole på CG.
- At eleverne i højere grad tager ansvar for affaldssorteringen på CG.
- Afholdelse af studieture uden alkohol samt begrænsning af antal alkoholarrangementer i skolestarten og etablering af nye initiativer, der flytter fokus væk fra alkohol ved cafeer og fester.
3.2 MEDARBEJDERTRIVSEL
Motivation for indsatsområdet og flerårige mål
I foråret 2024 gennemførte Samarbejdsudvalget på CG en arbejdspladsvurdering (APV) for alle medarbejdere på CG. Der blev anvendt samme metode som ved de to foregående APV-undersøgelser, dog blev nogle spørgsmål opdateret, så man bedre kunne benchmarke resultaterne med både APV-undersøgelser på andre gymnasier og generelt på danske arbejdspladser. Den ene del af undersøgelsen tager udgangspunkt i professionel kapital, mens den anden del fokuserer på det fysiske arbejdsmiljø.
Konkrete indsatser i skoleåret 2024-25
- Udarbejde en APV-handleplan og følge op på handleplanens punkter: I 2024-25 udarbejdes i samarbejdsudvalget en handleplan, som følger op på resultaterne af APV. Herefter følges op på handleplanens punkter i ledelse og blandt andre ansvarlige for handleplanens gennemførelse.
Succeskriterier:
- Gennemførelse af handleplanens punkter.
De opstillede mål for 2024-25 findes også som .pdf udgave: Mål for CG 2024-25 (åbner i nyt vindue)
Frihed, lighed & målsætninger
Læs om målene for de seneste skoleår: