Internationalisering og globalt udsyn har i mange år været et indsatsområde på CG
Det globale fokus og den internationale dimension er forankret i CGs værdigrundlag og rammesættes i vores globale strategi. Strategien udmøntes såvel i undervisningen som i elevstyrede projekter, bl.a. Klimaudvalgets aktiviteter og Operation Dagsværk (OD).
CGs aktiviteter med globalt fokus spænder vidt, fra deltagelse i konkurrencer, som f.eks. Fysik Olympiaden, Georg Mohr og Alympiade i matematik samt Science Cup Denmark inden for kemi, til samarbejde med gymnasier i udlandet i bl.a. Frankrig, Spanien og Tyskland.
CG er en UNESCO Verdensmålsskole. Det betyder, at vi forpligter os til at udvikle undervisning, der tager udgangspunkt i verdensmålene, og som sigter imod de to fokusområder Bæredygtig Udvikling og Globalt Medborgerskab.
CG har en Erasmus+akkreditering med fokus på sprogfag og science, hvilket betyder, at CG har adgang til Erasmus+midler til at arbejde målrettet med disse fagområder.
CG’s globale strategi danner rammen om vores visioner på det globale område og oplister en række tiltag, der kan benyttes for at nå målene. Skolens vision på det globale område kan sammenfattes til følgende:
Vision – Globale Christianshavnere
at deltage i fællesskaber, der rækker ud over skolen
at være globale, men også at opsøge det globale i det lokale
at eleverne opnår indsigt i den verden de er en del af, og at de både evner og har lyst til at deltage i løsningen af globale udfordringer
Mål for den globale strategi – hvad vil vi?
Styrke elevernes ”globale kompetencer” – herunder styrke fokus på fremmedsprogskompetencer – og opfylde skolens vision om ”globale christianshavnere”
Give eleverne viden og kundskaber om globale forhold og sammenhænge, som sætter dem i stand til at forstå og agere i forhold til globale problemstillinger
Arbejde med globalt medborgerskab, bæredygtighed og interkulturelle kompetencer for dermed at styrke elevernes opfattelse af at være en del af et globalt fællesskab
Tabel: Midler til at opnå målene i den globale strategi – hvordan vil vi det og hvem gør det?
HVORDAN
HVEM
Aktiviteter med globalt fokus i dagligdagen, herunder foredrag, ekskursioner, besøg, deltagelse i konkurrencer mv.
Klasseteams og TK’ere
Klassernes TK’ere er ansvarlige for at indsamle og dokumentere klassernes aktiviteter med globalt fokus i et årshjul over globale aktiviteter på skolen hvert forår
Klasseteams og TK’ere
Afvikle årgangsprojekter med globalt fokus for alle 1.g og 2.g klasser, med fokus på FNs Verdensmål og Menneskerettigheder
Globalt udvalg, global koordinator
Videreudvikle skolens aktiviteter i relation til de forpligtelser der ligger i at være en UNESCO Verdensmålsskole
Global koordinator, kontaktperson til UNESCO-netværket, skolens UNESCO ungeambassadører
Udvikle online-projekter og virtuelt samarbejde med skoler uden for landets grænser
Global koordinator
Styrke og underbygge elevers frivillige deltagelse som ambassadører for netværk og organisationer, herunder Operation Dagsværk, Røde Kors, Amnesty International og UNESCO
Globalt udvalg
Afvikle ”Global Cafe / International Cafe” eller temaaftner om aktuelle emner en gang i kvartalet
Global koordinator, globalt udvalg, relevante faggrupper og studieretningsklasser
Afvikle studieture i relation til flerfagligt forløb i 2g, samt at videreudvikle konceptet om fly-fri studieture og nye destinationer og aktiviteter i lyset heraf
Klasseteams og TK’ere
Samarbejde og udvekslinger med skoler i bl.a. Frankrig, Spanien og Tyskland
Klasseteams og faglærere i relevante studieretninger.
Erasmus+ koordinator
Styrke fokus på klima og bæredygtighed i samarbejde med skolens nye elev- og lærerudvalg om disse emner
Globalt koordinator, globalt udvalg. Udvalg af sciencelærere og Erasmus+ koordinator
Videreudvikle et europæisk netværk for faglig, didaktisk og pædagogisk udvikling skabt under Erasmus+
Erasmus+ koordinator og faglærere
Mere om udvalgte aktiviteter
Luk alle dropdowns
Det globale er et fokusområde inden for alle studieretninger. Arbejdet med den globale dimension i undervisningen foregår bl.a. ved studierejsen, ved inddragelse af udenlandske institutioner og gæstelærere og ved museumsbesøg med internationale udstillinger.
Studierejser og ekskursioner er en vigtig del af de enkelte studieretningers internationale profil. På CG arrangeres der studierejser i 2.g.
De interkulturelle kompetencer – sprogfærdighed og indsigt i andre landes historie, kultur, religion og samfundsforhold – styrkes f.eks. i sprogfagene, religion, oldtidskundskab, historie og samfundsfag. Der arbejdes også med temaer med et internationalt aspekt.
Erasmus+akkreditering
Christianshavns Gymnasium har en Erasmus+akkreditering med fokus på sprogfag og science, hvilket betyder, at vi til og med skoleåret 2027/28 har adgang til Erasmus+midler til at arbejde målrettet med disse fagområder.
Individuelle elevudvekslinger med Erasmus+
Vi har udvekslingsaftaler med gymnasier i Frankrig, Spanien og Tyskland, så vi finansieret af Erasmus+midler via akkrediteringen hvert år kan sende elever på individuelle udvekslinger i cirka fem uger. Det er gensidige udvekslinger, hvor eleven og skolen på samme måde får besøg af en udenlandsk elev i cirka 5 uger. Dette gælder for elever fra studieretningerne med fransk, spansk og tysk samt elever fra BT-MA-Fy og MA-Fy-Ke. Fordybelse i sprog og kultur i deres 2. fremmedsprog er selvfølgelig mere oplagt for sprog- end for science-elever, men for science-eleverne er der den yderligere dimension, at deres studieretningsfag ligner sig selv mere på tværs af landegrænserne end nogen andre af gymnasiets fag.
Lærerkurser med Erasmus+
Vores Erasmus+akkreditering giver også mulighed for, at sprog- og sciencelærere kan tage på kurser i Europa betalt af Erasmus+. Her fokuserer vi på kurser om bæredygtighed, digitalisering og variation i undervisningen.
Siden er under løbende opbygning – bl.a. er et interaktivt kort med vores aktiviteter på vej.
Internationalisering og globalisering kommer til udtryk i hverdagen. I en årrække har vi arrangeret cafeer om globale emner.
Tanken er, at en oplægsholder introducerer baggrunden for en aktuel global konflikt eller problemstilling. For at give et mere konkret indblik i problemstillingen, så følges introduktionen til tider af et interview med en person, som i en eller anden forstand befinder sig i brandpunktet. Vi har fx haft nødhjælpsarbejdere med på skype fra Kenya og Syrien, en CG lærer med fra Athens gader, og en CG-elev har fortalt om sine oplevelser som Røde Kors-ambassadør. Men vi har også haft caféer om vigtige valgbegivenheder rundt omkring i verden.
Cafeerne ligger efter skoletid, så alle kan deltage. Samtidig kan det være en udfordring, for viljen til globalt udsyn kan svigte efter en lang skoledag. Trods denne udfordring har samtlige cafeer været velbesøgte. Og det glæder os, for når eleverne udfolder sig i gråzonen mellem skoleliv og privatliv, så synes vi, at eleverne udviser et engagement, der rækker ud over det, som vi kan kræve af eleverne.
Selv tunge emner glider ned, specielt når de serveres med kaffe og popcorn. Ved en café om et tysk parlamentsvalg blev der sågar serveret tyske specialiteter, bratwurst og capri-sun.
Globalt udvalg, der står bag cafeerne, løber aldrig tør for gode ideer til fremtidige cafeer. Det skorter jo desværre ikke på brændpunkter i verden.
Vores elever markerer sig også på den internationale arena ved deres deltagelse i forskellige konkurrencer, f.eks. disse årligt tilbagevendende konkurrencer
Juvenes Translatores, oversættelseskonkurrence afholdt af EU-kommissionen.