Globalt – Internationalt

Internationalisering og globalt udsyn har i mange år været et indsatsområde på CG

Det globale fokus og den internationale dimension er forankret i CGs værdigrundlag og rammesættes i vores globale strategi. Strategien udmøntes såvel i undervisningen som i elevstyrede projekter, bl.a. Klimaudvalgets aktiviteter og Operation Dagsværk (OD). 

CGs aktiviteter med globalt fokus spænder vidt, fra deltagelse i konkurrencer, som f.eks. Fysik Olympiaden, Georg Mohr og Alympiade i matematik samt Science Cup Denmark inden for kemi, til samarbejde med gymnasier i udlandet: i Le Mans i Frankrig; Berga og Cáceres i Spanien, Flensborg i Tyskland og debate, fx i Italien, Riga, Tyskland og Wien. 

CG er en UNESCO Verdensmålsskole. Det betyder, at vi forpligter os til at udvikle undervisning, der tager udgangspunkt i verdensmålene, og som sigter imod de to fokusområder Bæredygtig Udvikling og Globalt Medborgerskab. 

Det globale er et fokusområde inden for alle studieretninger. Arbejdet med den globale dimension i undervisningen foregår bl.a. ved studierejsen, ved inddragelse af udenlandske institutioner og gæstelærere og ved museumsbesøg med internationale udstillinger. 

Studierejser og ekskursioner er en vigtig del af de enkelte studieretningers internationale profil. På CG arrangeres der studierejser i 2.g.

De interkulturelle kompetencer – sprogfærdighed og indsigt i andre landes historie, kultur, religion og samfundsforhold – styrkes f.eks. i sprogfagene, religion, oldtidskundskab, historie og samfundsfag. Der arbejdes også med temaer med et internationalt aspekt.

I 1.g afholdes normalt en temadag den 24. oktober, FN-dagen, som er en introduktion til hvad verdensmålene er og hvordan man kan arbejde fagligt med dem. 

I 2.g afholdes normalt en temadag i løbet af efteråret om menneskerettighederne.

Internationalisering og globalisering kommer også til udtryk på anden vis i hverdagen. I en årrække har vi arrangeret cafeer om globale emner.

Tanken er, at en oplægsholder introducerer baggrunden for en aktuel global konflikt eller problemstilling. For at give et mere konkret indblik i problemstillingen, så følges introduktionen til tider af et interview med en person, som i en eller anden forstand befinder sig i brandpunktet. Vi har fx haft nødhjælpsarbejdere med på skype fra Kenya og Syrienen CG lærer med fra Athens gader, og en CG-elev har fortalt om sine oplevelser som Røde Kors-ambassadør. Men vi har også haft caféer om vigtige valgbegivenheder rundt omkring i verden. 

Cafeerne ligger efter skoletid, så alle kan deltage. Samtidig kan det være en udfordring, for viljen til globalt udsyn kan svigte efter en lang skoledag. Trods denne udfordring har samtlige cafeer været velbesøgte. Og det glæder os, for når eleverne udfolder sig i gråzonen mellem skoleliv og privatliv, så synes vi, at eleverne udviser et engagement, der rækker ud over det, som vi kan kræve af eleverne. 

Selv tunge emner glider ned, specielt når de serveres med kaffe og popcorn. Ved en café om et tysk parlamentsvalg blev der sågar serveret tyske specialiteter, bratwurst og capri-sun.

Globalt udvalg, der står bag cafeerne, løber aldrig tør for gode ideer til fremtidige cafeer. Det skorter jo desværre ikke på brændpunkter i verden.

Vores elever markerer sig også på den internationale arena ved deres deltagelse i forskellige konkurrencer, f.eks. disse årligt tilbagevendende konkurrencer 

  • Juvenes Translatores, oversættelseskonkurrence afholdt af EU-kommissionen. 
  • Georg Mohr, matematikkonkurrence.

På CG har vi en internationaliseringsfond, som i visse tilfælde yder støtte til elevdeltagelse i internationale aktiviteter.

Der er mulighed for at søge om (begrænset) økonomisk støtte til studierejser ved at sende en ansøgning til “Christianshavns Understøttelsesforening” (nærmere oplysninger hos studievejlederne).

Christianshavns Gymnasium er en Verdensmålsskole under UNESCO og med i de to netværk 

  • Bæredygtig udvikling
  • Globalt medborgerskab