Hvad gør det gode udvalg?

Det følgende er en lettere ud- og ombygget udgave af en klumme, jeg har skrevet til CGs skoleblad, Kanalen. Indholdet er ikke nødvendigvis udtryk for en officiel CG-holdning. Det er mine overvejelser, om end jeg er sikker på, at jeg er i god overensstemmelse med det, de fleste CGere mener. Karten Nissen Pedersen, Webmaster mm.

Men hvad gør det gode udvalg egentlig?

Selvfølgelig gør CG-medlemmerne af et godt udvalg noget godt for nogle, helst mange, CGere. Men der er mere i det, for hvad er det, der gør, at et udvalg er godt? Den dobbelthed har jeg tænkt over, siden jeg kiggede forbi udvalgsintroduktionen (31.8) i kantinen. På CG prioriterer vi udvalgene ved at sætte tid af til en sådan udvalgsintroduktion. Det er en fællestime, hvor udvalgene kan reklamere for sig selv og derved fiske nye medlemmer.

Hurra for CGs mange udvalg!

CGs mange udvalg er et udtryk for engagement i CG-livet. Nogle udvalg er stående udvalg med en lang historie, fx Elevråd, 3g-udvalg, Festudvalg, Caféudvalg, Drømmeudvalg. Men der er også OD, Musical, Natværk, Åben musik, etc.

Elevrådet stiller ofte med repræsentanter, som indgår i andre udvalgslignende sammenhænge, fx Bestyrelsen, Fællesudvalget, Visionsudvalget, Pædagogisk Råd, Arbejdsmiljøudvalget, Introudvalget, Skemaudvalget, Sundhed og trivsel, Torvenetværket, Juleafslutningsudvalget, Fællesområdeudvalget, IT-udvalget, Bæredygtighedsudvalget, SexU, Røde Kors-ambassadørkorpset.

Jeg har med garanti glemt nogle, undskyld.

Andre udvalg er mere eller mindre døgnflueagtige, det er ad hoc udvalg, der er båret af, at nogle CGere deler en interesse. De udvalg fungerer kun, hvis der er nok CGere, der dele interessen, fx: Bordtennis, Biograf, Teater, Globalt, Bolle, Loppe, Bladlus, Hæklehær, Kaffelaffe, Bogklub, Kom-UD-valg, Debate, Klima, Ski, Hekse, Skak.

Også her har jeg med garanti glemt en lang række udvalg, måske ved jeg slet ikke, at de eksisterer.

Udvalgsarbejde – hvorfor?

Ved siden af mit CG-liv er jeg meget aktiv som frivillig både i en bridgeklub og i en atletikklub. Hvorfor gør jeg det? Hvorfor går man som CGer ind i et CG-udvalg? Jeg tænker, at det er en blanding af to tankegange:

”What’s in it for ME?” og “What’s in it for US?”

Det er selvfølgelig ikke så simpelt, men måske er ad hoc udvalgene lidt mere ME-orienterede, mens de stående udvalg har mere US-fællesskabsorienteret i sig. Når det er en forsimpling, så skyldes det, at det også giver noget til fællesskabet, når en CGer er aktiv i et ad hoc udvalg. Og der ligger typisk en dyb personlig tilfredsstillelse i at få et stående udvalg til fungere – til det fælles bedste.

Den anden dag lavede jeg kedeligt administrativt arbejde, mens jeg havde 40 bridgespillere i et nabolokale. En af de andre frivillige forlod spillelokalet, kom ud til mig og sagde: ”Lyt lige, kan du mærke stemningen, det er jo helt fantastisk” – ja det er, det er det, der er meningen, jeg blev glad, nærmest lykkelig. Det er vel den største anerkendelse, måske endda i Axel Honneths forstand?

Men så giver det næsten sig selv, hvad der gør et udvalg godt!

CGerne i et udvalg skal på samme tid opleve, at arbejdet gør en forskel for fællesskabet, og at det er sjovt for det enkelte medlem af udvalget. Måske er det ikke en fest at rydde op efter en fredagsfest lørdag formiddag, men hvis man er nogle, der gør det sammen, så er det nærmest en fest. Festudvalgsmedlemmerne ved, at de har gjort en kæmpeforskel for fællesskabet, hvis festen var god. Måske bliver de sågar mindet om det af deres lettere dunkende lørdagshoveder?

Her tror jeg, at jeg er ved kernen af udvalgsarbejdet. Det er vigtigt, at samarbejdet fungerer, at alle yder, at man har det sjovt sammen – gerne på tværs af klasser og årgange. Det sidste er vigtigt, hvis udvalgene skal være mere end blot ad hoc udvalg, der hænger på engagementet hos få. Erfaringerne skal videregives, så udvalgene kan blive mere permanente, stående udvalg.

Hurra for alle de frivillige i CGs stående og ad hoc udvalg! Hurra for CGs mange udvalg!