Idrætsdag

Årstidernes skiften har en egen rytme. Efter sommer kommer efterår. På tilsvarende vis har skoleåret sin egen rytme på CG. Kort tid inde i skoleåret, når sommer bliver til efterår, er det tid til idrætsdag og efterfølgende idrætsfest. 28 klasser og 2 lærerhold kæmper om at blive årets CG-idrætshold.

Tag ikke fejl, alle holdene drømmer om at vinde. Forudsætningen er, at samarbejdet på holdene fungerer. Det er i direkte forlængelse af den centrale CG-værdi, fællesskab. Den enkelte spiller eller duo vinder måske nok kampene, fx i badminton, men det er holdet i dets helhed, der skal vinde. Tilsvarende er der fokus på holdet i volleyball, høvdingebold, ultimate, fodbold og stafet. Og sandelig også i de discipliner, der ikke er på OL-programmet: skigang, stolegang og sjipning.

Et andet centralt afspekt af idrætsdagen – og den efterfølgende idrætsfest – er klassernes tematiske udklædning m.m. Til idrætsdagen er særligt 3.g-klasserne udklædt. Når vi kommer til idrætsfesten, har alle klasser valgt et tema, som indebærer udklædning og en grad af performance. Målet er at tiltrække hemmelige dommeres opmærksomhed – kun på den måde har man chancen for at vinde idrætsfesten.

Egentlig er det ikke sejrene, der er centrale. Idrætsdag og -fest er en stor ryste-sammen øvelse, der bl.a. skal cementere, at de næsten nystartede GF’ere er en integreret del af CG-fælleskabet.

Det er en dejlig dag.

  • D’erne er lette at finde, de er gule d-formende bananer.
  • K’erne har samfundsfag som studieretningsfag, og de lærer om omfordelingspolitik. Måske er det grunden til, at de er sørøvere, der kan tage omfordelingen i egen hånd.
  • M’erne har fokus på generationskløften og er klædt ud som “gamle”. De er endda så betænksomme, at de ikke siger, at de er klædt ud som lærere. I det mindste siger de det ikke højt.
  • Det er snart mange år siden at CG’s N-klasser besluttede sig for, at de hvert år ville lade sig inspirere af 80’er aerobic – de er alle droNNiNger.
  • I Y ved eleverne meget om biologi, derunder genmodfikation, så de har omskabt sig til smylfer.

Og alle de øvrige hold har deres tema, naturligvis. Idrætsdagen er larmende, kaotisk og på alle mulige en form for modsætning til den ro og regelmæssighed, der overordnet set er den daglige skolegangs modus operandi.