Her ligger alle relevante dokumenter om Forskerpraktik. Til information for forskere og elever.
FORSKERPRAKTIK 2024 – PROJEKTBESKRIVELSE
Vil du være med i årets Forskerpraktik for Christianshavns og Nørre Gymnasium? Læs her, hvad det går ud på og se om det kunne være noget for dig og dit forskningsprojekt.
Hvad er Forskerpraktik?
Forskerpraktik er et karrierelærings- og talentudviklingsprojekt for de to gymnasier, der sigter på at knytte det gymnasiale uddannelsesområde til den akademiske forskning på universiteter og professionshøjskoler. Tilbuddet er til den fagligt nysgerrige og bredt funderede elev, som i det daglige har overskud og lyst til mere, end det normale gymnasieforløb kan give. Det er tiende gang vi tilbyder forløbet.
Vi ønsker med Forskerpraktikordningen at give en motiveret kreds af elever, mulighed for at få en forsmag på den akademiske verden, ved at være i praktik hos en forsker. Forløbet er målrettet elever i 2g og 3g. Selve forløbet gennemføres fra september til november. For dig, som forsker, er det en mulighed for at øve undervisning og formidling til en engageret målgruppe.
Det betyder meget for bredden i vores program, at så mange forskellige forskningsområder, som muligt, er repræsenteret således, at Forskerpraktik er en bred indgang til forskningsverdenen.
Dit udbytte af Forskerpraktik
Tidligere deltagende forskere har udtalt sig om deres udbytte af at deltage i Forskerpraktik:
” Eleverne stiller alle slags spørgsmål, og mange af dem har man ikke selv tænkt over. ”
” Det synes umuligt at sætte et par gymnasieelever til at forske i, hvordan kvantemekanik kan udnyttes til at lave en supercomputer. Jeg fandt ud af, at dette primært skyldtes mit eget manglende overblik, og derfor hjalp projektet og mine to gymnasieelever mig med at skabe et unikt overblik over mit eget forskningsområde. De spørgsmål, som jeg fik af mine elever, kunne jeg ikke altid svare på og det gav anledning til både naturvidenskabelige og etiske diskussioner, hvor elevernes umiddelbarhed og nysgerrighed var med til at udfordre min egen faglighed og i sidste ende udvide denne. ”
” Forskerpraktik er for mig at dele glæden med andre ved hele tiden at flytte grænser for, hvordan vi forstår verden. ”
” En af mine store succeser var, at gymnasieeleverne var med på at læse tekster skrevet med gotiske bogstaver, som ovenikøbet var rige på tyske og latinske citater og bibelcitater. Det er udfordrende selv for de fleste universitetsstuderende. ”
”Jeg tænker, det er fint at have på sit CV, hvis man en dag ville søge stilling som underviser. Det er i hvert fald et signal om, at man ikke kun er arkivrotte. ”
Eleverne melder sig til projektet ud fra den beskrivelse, som vi beder jer forfatte indledningsvist. Eleverne er altså motiverede i forhold til netop jeres forskningsområde og det har givet en rigtig god dynamik i langt de fleste grupper.