Blandt mange møder med den fremmede franske kultur, 2c oplevede på deres tur til Paris, har klassen nævnt det overraskende møde – eller mangel på samme – med franske bløddyr:
Her sprang de modige ud i ægte franske specialiteter som escargots, bedre kendt som *host host* snegle… mens andre holdt sig til spaghetti med kødsovs og pommes frites!
Mødet med sneglene er et typisk møde med fransk madkultur. Pommes frites tæller også, idet opfinderlandet Belgien er delvist fransktalende. Men at bestille spaghetti med kødsovs, det er altså et skud uden for skiven.
Læs meget mere i 2c’s studierejseberetning, hvor man får et meget klart billede af, hvordan det fagligt-metodiske arbejde på en studierejse kan tilrettelægges.
Det er tydeligt, at ”iagttagelsen” var i centrum. Inddelt i grupper, kastede klassen sig ud i todelte kvartersanalyser. Først en ufokuseret, dernæst en fokuseret byanalyse. Afsluttet med fremlæggelse for de øvrige grupper, en slags erfaringsudveksling.
Fremlæggelserne var også et indbygget element, hver gang klassen besøgte en seværdighed. Ethvert besøg blev altså opsummeret på basis af elevernes peer to peer fremlæggelser.
Og samtidig lykkes det vist eleverne at smitte selv den mest modvillige læser med en ubændig trang til en sorgløs smutrejse til den franske hovedstad!