Tælle til tre

2y’s rejse til Polen gik helt konkret til Katowice, klassens base i forhold til et pakket program. Historiefagligt bød rejsen på besøg på Schindlers fabrik og i Auschwitz, vi må ikke glemme historien, kun derved at vi en chance for ikke at gentage fortidens frygtelige fejl.

Faktisk havde det faglige indhold også en matematisk side. At optimere mennesketransport er et skræmmende eksempel på, at den principielt neutrale matematik kan misbruges.

Men der var også plads til et flerdimensionelt kulturmøde anno 2018. CG blev sat i kontrast ved et besøg på en polsk skole med et usædvanligt langt navn. Disciplin spillede en stor rolle, de polske elever fik fx karakterer for opførsel. Trods de klare og formelle rammer, var de polske elever utroligt imødekommende.

En baggårdsbar udsatte CGerne for et andet kulturchok. Hvor musikken i store dele af verden efterhånden er så ensrettet, at man ikke kan skelne, om man er på bar i Paris, New York eller Tokyo, var der polsk musik på programmet i baggårdsbaren. Intet andet end polsk musik. Først da CGerne var eneste gæster, ville personalet skifte lydspor.

Studierejseberetningen demonstrerer i øvrigt, at klassen har en udpræget talforståelse, alle 2y’ere kan f.eks. tælle til tre.