Vi har haft to klasser på besøg hos CGs nye BIO-venner. Biologisk Institut, Københavns Universitet (BIO) er blevet CGs venskabsuniversitet. Tilsvarende er CG blevet BIOs venskabsgymnasium. Læs mere om det i nyhedshistorien CG på BIO.
To af de studerende, der viste CGerne rundt, er ex-CGere, og deres respektive veje til livet som biokemistuderende er lidt vilde.
Mikkel lagde sig virkelig i selen, mens han gik på CG. Han tog 6 A-fag og fik et fremragende karaktergennemsnit. Dog lige præcis ikke nok til at sikre ham direkte adgang til drømmestudiet, medicin. Mikkel lod sig ikke slå ud. Et år som biokemistuderende skulle sikre en kvote 2 adgang til studiet.
Men Mikkel var ikke på omfart, han var kommet hjem. Så han læser stadig biokemi.
Sophias primære studieretningsfag på CG var spansk, hvilket indebar, at hun afsluttede CG-tiden med det minimale matematisk-naturvidenskabelige indhold. Undervejs skulle Sophia dog hæve et naturvidenskabeligt fag fra laveste C-niveau til B-niveau. Her faldt valget på biologi.
Sophia besluttede sig for at hendes liv skulle i den retning. Det kursskifte var ikke det lette valg. For at komme ind på BIO skulle hun have Biologi på A-niveau, så det skulle hun supplere. På den sproglige studieretning havde hun kun haft matematik på C-niveau, så det skulle hæves til A-niveau over B-niveau. Kemi havde Sophia aldrig haft, men da adgang til BIO forudsatte, at hun havde faget på B-niveau, måtte hun tage faget helt fra bunden. Sophie kom ind på BIO og læser stadig biokemi. Det var en vild vej at vælge.
I et karrierelæringsperspektiv er begge skildringer værdifulde.
Af Mikkel kan vi lære, at kan man ikke få det studie, man elsker, risikerer man at komme til at elske det studie, man får. Hvis man tør give studiet en chance.
Af Sophia kan vi lære, at er man vedholdende og gør sig umage, så er der veje, der fører frem. Det er indlysende, at det har taget Sophia tid at omsætte drømmen til virkelighed. Selv hvis man lægger vægt på hurtig overgang fra studentereksamen til videregående uddannelse, er det vel let se gennem fingre med, at Sophia var længere tid end normalt om at gå i gang med sit videregående studie.
Men for os på CG, handler det ikke kun om karrierelæring og hurtig overgang til videregående uddannelse. Det handler om, at se eleverne bruge deres liv på måder, de finder meningsfulde.