På turen til Paris blev 2e’s iagttagelsesevne fremmet systematisk. Ved Louvre skulle eleverne observere og skrive en lille historie om et tilfældigt menneske. I forskninglitteraturen kendes denne tilgang bl.a. som theory as narrative, hvilket indebærer, at man giver en pausibel, for læseren overbevisende, udlægning af noget objektivt iagttaget.
Men eleverne kan godt selv, fx observerede de, at i et ”meget afrikansk befolket kvarter” var de fleste butikker ”frisører eller solgte parykker”. Et observation, der måske giver konkret mening til frisørsamfund som begreb?
Et højdepunkt for eleverne, som har lige netop den alder, der gør, at de jævnligt bliver omtalt som digitalt indfødte, var besøget hos en af verdens største boghandlere, Shakespeare and Co. Dejligt at også digitalt indfødte evner at at fordybe sig i bøgernes univers – uden retning eller mål:
Vi kunne havde brugt flere timer derinde.
Læs studierejseberetningen for at få andre små eksempler på, hvad eleverne så på deres færd rundt i Paris.